Děkujeme a přijďte zas
Chcete udělat všechno proto, aby k vám klienti chodili rádi a pravidelně? Aby se z jednorázové návštěvy stali věrnými členy? Pomozte jim vypěstovat si návyk na hru a udělejte to chytře tak, abyste ten návyk zaháčkovali na váš jedinečný resort.
Sportovní marketing je věc složitá. A věčně se měnící organizmus “klient” je ještě složitější. Na jednu stranu musíte ke každému přistupovat individuálně, na stranu druhou potřebujete oslovit široký okruh lidí, abyste naplnili kapacity resortu. Už na první pohled jsou to dva protichůdné cíle.
Navíc bojujete s předsudky veřejnosti, která má ještě pořád golf zařazený mezi snobské aktivity pro horních deset tisíc. Ty předsudky mohou za to, že podstatná část vaší cílové skupiny by sama od sebe nikdy na golf nepřišla. Jejich přemlouvání vás stojí úsilí, čas a prostředky a také jeden konkrétní, vnitřní rozpor. Ten spočívá v tom, že jako pravověrný golfista a insider si ve skrytu duše přejete, aby už nikdy nikdo nový nepřišel. Aby ta široká česká veřejnost zůstala raději u toho svého pivečka a mičudy na návsi a nelezla vám na green do elitní společnosti. Když jste totiž už jednou ve hře, chcete si ji nechat pro sebe. Jenže naneštěstí jste také zodpovědný za nárůst počtu členů a ekonomické výsledky resortu. A tady končí legrace, musíte do boje o přízeň, o věrnost a k náboru.
Golfové resorty nejsou klasická sportoviště, která jsou cítit potem, železem, chlorem či výkonem. Síla golfových resortů spočívá kromě nadstandardních podmínek a služeb ještě v něčem jiném. Je to atmosféra podobná té v bridgeových klubech, vonící vodou po holení, kůží, krbem a kvalitní whisky. Aura výjimečnosti a vysokého standardu, které se golf a golfové kluby těší, skýtá pro marketéra úžasné možnosti v komunikaci. Umíte je využít?
S čím dalším můžete v zájmu přilákání a udržení si klientů pracovat?
1. Příslušnost a prestiž – chci k vám patřit, chci se začlenit, chci, aby mě tu vítali jako doma, abych tu měl své renomé a dobrou pověst, aby barman přesně věděl, co mi má nabídnout.
2. Vášeň a návyk – golf je jako belgická čokoláda, jako pravý kašmír, jako francouzské filmy, první láska nebo jako Chanel číslo 5. Jednou vyzkoušíte a už nebudete chtít jinak. Umíte udělat všechno proto, aby první zkušenost s golfem u vás byla nezapomenutelným zážitkem, který bude váš nový člen chtít prožívat znovu a znovu? Umíte mu nabídnout dostatek příležitostí, aby si na hru u vás „vypěstoval návyk“? Říká se, že vytvoření návyku trvá u nadaných jedinců měsíc, u průměrné populace 3 – 6 měsíců.
3. Směr a cíl – každý správný návyk k něčemu míří, má nějaký cíl. Umíte svým klientům pomoci formulovat jejich cíle? Umíte nabídnout svým klientům hmatatelný, viditelný, měřitelný, definovatelný cíl? Umíte vytvořit dostatek příležitostí a prostředí, ve kterém jim umožníte cíle dosahovat? Jde o to vytvořit mezi vámi a vaším klientem co nejvíce pout. Když jedno zrovna nebude fungovat, ty ostatní se postarají o to, aby se křehký vztah mezi vámi nezničil.
4. Networking – tuší váš potenciální klient, že golf je ideální aktivitou pro ty, kteří nemají čas pracovat a sportovat zároveň? Co děláte pro to, abyste svým klientům vytvořili dostatečně elegantní, motivující a zároveň diskrétní prostředí, ideální pro utužování obchodních kontaktů a budování konexí?
5. Motivace a odměna – všichni jsme jak malé děti, u hry a u sportu to platí dvojnásob.
Jo jo, děláme to pro sebe, ale znáte to. Když se k té naší vnitřní spokojenosti přidá ještě nějaká ta cenička, budeme spolupracovat raději a lépe. Pochvala před nastoupenou jednotkou, uznání trenérů, jméno na nástěnce, více či méně hodnotné ceny – odměna je prostě sladká.